VAD SKA MAN VARA UPPMÄRKSAM PÅ NÄR MAN KÖPER EN BEGAGNAD TVÅNGSBLANDARE?

Överväger du att köpa en begagnad SoRoTo® tvångsblandare? En SoRoTo® kan vara i årtionden, om du tar hand om den. Men hur kontrollerar du om maskinen till salu är värd att ta med hem?

Vi får många samtal om reservdelar för gamla SoRoTo® Tvångsblandare som köpts begagnade. En SoRoTo® kan vara riktigt länge, om du tar hand om den, rengör den regelbundet och justerar och byter reservdelar vid behov (nästan alla delar kan bytas ut).

Men du kan inte veta hur blandaren har tagits hand om, och det är ganska stor skillnad mellan att byta t.ex. hela växellådan och bara byta ett par hjul.

SoRoTo® har därför gjort dig en lista över funktioner och delar att kontrollera innan du köper en begagnad tvångsblandare.

FÖRSÄLJARE SOM HAR LITE ATT SÄGA

Annonser på blocket.se eller qxl.se har ofta lite eller ingen information. "Begagnad blandare" kan vara allt.

Det är därför det är bra att kontakta säljaren för att undvika att köpa grisen i säcken. Be om bilder eller en video om säljaren bor långt ifrån dig - annars bör du kolla på blandaren med egna ögon. Det är alltid en bra idé att titta närmare innan du gör ett köp.

Kontrollera maskinenens allmänna utseende och titta närmare på:

  • maskinen under drift
  • motoromkopplaren
  • växelmotorn och kondensatorerna
  • säkerhetsbrytare
  • blandartrumman
  • blandararmarna
  • svetsningar

 

STARTAR DEN? FUNGERAR DEN?

Först och främst måste maskinen kunna starta och rotera. Du bör ta en titt på de elektriska komponenterna på växelmotorn - och du måste slå på den.

De större 400V-blandarna och de mindre 240V/110V-blandarna fungerar inte alltid på samma sätt - särskilt inte när det gäller elektricitet. När så är fallet har vi gjort det klart i avsnitten nedan.

Maskinen under drift

Anslut maskinen med kabel på max. 10 m Den måste vara utrullad. Ju längre du låter maskinen köras, desto bättre - och det är ännu bättre om du kan lägga lite material i trumman för att se hur den fungerar. Använd om möjligt vått grus eller annat tungt material.

När maskinen körs: Låter den som den ska? Skramlar den? Luktar det konstigt? Om det gör det, rekommenderar vi att du kontrollerar var ljudet eller lukten kommer från.

Snurrar blandarmarna som de ska? Om du har att göra med en 240V/110V blandare (40-120L), lyft upp blandarsystemet för att se om fjäderstiften är raka och om alla är 4 där och oskadade.

   

Drivaxeln på en 240/110V-blandare.  På den gula bilden, de 4 fjäderstiften är längst upp på axeln.

Fjädernålarna (2 st. på gamla maskiner, 4 st. på de nya) gör att böjs eller går av när blandarmarna möter ovanligt stort motstånd. Detta för att förhindra att växlarna överbelastas eller går sönder.

Om behöver har 2 fjäderstift på din drivaxel är det enkelt att borra nya hål för ytterligare 2. Du behöver inte, men 4 stift tillsammans är starkare än 2 stift - och om du köper nya blandararmar, har de 4 hål för fjäderstiften.

Hur du byter dina fjäderstift

Om fjäderstiften är okej - eller om du har att göra med en 400V-maskin (som har ett annat system och inga fjäderstift) - och du kan vrida blandarmarna med din hand är det antingen för att drivaxeln inte längre är fast i kugghjulen (något är trasigt, med andra ord) eller för att tungan föll ut ur spåret i växellådan.

Ring din lokala SoRoTo® återförsäljare för hjälp.

 

Om maskinen inte slås på, kolla in våra vanliga frågor: Min tvångsblandare startar inte ...

Om maskinen går smidigt, inga konstiga ljud från motoromkopplaren eller växelmotorn, och kondensatorerna inte luktar illa, bör alla elektriska komponenter vara okej.

Om du tvivlar, bör du ringa oss, så kommer vi att leda dig i rätt riktning.

 

Motorskyddet

Motorskyddet är den svarta lådan bredvid växeln. Det är lådan där du slår på eller stänger av maskinen, och där du ansluter den till elnätet.

  

Inuti motorskyddet finns en termisk säkring och en ”motorskyddsbrytare”.

Dessa ser till att maskinen, stängs av om den av någon anledning överhettas.

Det kan hända om det inte finns tillräckligt med ampere i säkringen, att kabeln är för lång, att den inte rullats ut ordentligt, eller att (något sitter fast mellan blandarmen och trumman (dvs. gammal betong) och maskinen måste därför kämpa för att försöka vända armarna.

Motorskyddet är en integrerad enhet, vilket innebär att den köps ”all inclusive”, så som på bilderna till höger.

Om inget av ovanstående verkar vara problemet med din maskin bör du kontrollera säkerhetsbrytaren.

 

Säkerhetsbrytaren

Fungerar säkerhetsbrytaren?

När rutnätetslocket öppnas och du får tillgång till trumman, bör säkerhetsbrytaren stänga av maskinen, så att den slutar snurra, och du inte riskerar att få fingrarna eller något annat fastna mellan spade och trumma.

Säkerhetsbrytaren är ett lagkrav i de flesta länder - för din säkerhet.

Om säkerhetsbrytaren inte fungerar bör du försöka justera den.

Se hur du justerar säkerhetsbrytaren.

Vi har haft två olika typer av säkerhetsbrytare på SoRoTo® Tvångblandare.
På bilderna nedan kan du se hur de ser ut. Bilden har den gamla med tryckknappen till vänster och den nya med armen till höger.

Du kan enkelt få och montera båda.

Den gamla säkerhetsbrytaren till vänster och den nya till höger.

Växelmotorn och kondensatorerna

Växelmotorn är blandarens hjärta, och kondensatorerna ser till att växelmotorn körs, går ordentligt, och fortsätter att köras.

OBS: 400V-modellerna har inte kondensatorer. De har dock en fasvändare, som du bör komma ihåg att kontrollera då och då.

Se hur du kontrollerar och justerar fasomkopplaren

SoRoTo® växelmotorn är utvecklad för att ge maximal effekt och minimal belastning - på elnätet, på miljön och plånboken.

  • Startkondensatorn (100-125 uF) startar motorn.
  • Drivkondensatorn (25/40 uF) ser till att växelmotorn fortsätter att köras vid uppstart.
  • Faskondensatorn (20 uF) ser till att de andra kondensatorerna fortsätter att fungera.

På några av de äldre maskinerna har kondensatorerna andra mikrofarad-valörer (uF). Ta en bild och skicka den till oss om du är osäker.

Kontrollera kondensatorerna för bucklor eller andra deformiteter och lukt för att vara säker. Om de deformeras eller luktar bränd plast måste de kasseras, annars riskerar du att de gör mer skada än nytta. Du kan enkelt få och ändra dem.

Som framgår av bilden nedan är kondensatorerna placerade på utsidan av motorn nu. Om du behöver en ny kondensator, men inte vet vilken, ta ett foto av den och skicka det till din lokala SoRoTo® återförsäljare.

Kondensatorerna har genom tiderna placerats på olika platser, men oroa dig inte. Vi kan hjälpa dig ta reda på vilken du behöver.

Kontrollera om möjligt om blandaren har samma data som en ny maskin. Titta på typskylten och utseendet. Om blandaren har manipulerats kan det vara svårt att hitta reservdelar som fungerar.

VÄXELMOTORN

Kugghjulen är den övre delen som är fäst i drivaxeln.

Motorn är under växlarna.

Kondensatorerna är de svarta rören placerade utanpå på motoromkopplaren.

På några av de äldre blandarna satt kondensatorerna på motorns insida.

 

Du bör undersöka eller fråga säljaren: hur många volt maskinen körs på och hur stor produktionen är. Du kan hitta och skriva ut denna info på vår webbplats. De finns på de sista sidorna i vår katalog - på detta sätt kan du enkelt kontrollera uppgifterna och se till att allt är som det ska vara.

SVETSNINGAR & JUSTERINGAR ...

Läcker trumman? Följer blandarmarna sidorna och botten på trumman? Om maskinen hålls i dåligt skick, har rengjorts genom att slå kraftigt på trumman med en hammare, eller om något har fastnat mellan trumman och spaden. Det kan ha orsakat deformiteter på trumman och fått svetsningarna att lossna.

Trumma och blandarmar

Blandararmarna kan justeras, och du kan byta dem en efter en. Så om de är ganska slitna, eller om de inte verkar sitta där de borde, är det inte det största problemet.

Kontrollera orsaken till att armarna är slitna eller krokiga. Om det är något uppenbart och lätt att ta hand om.

En ren trumma säkerställer att t.ex. slitaget på blandarmarna reduceras och de håller därför mycket längre.

Det är inte klokt att minska underhållet. Varje gång du hoppar över rengöringen efter blandning blir det ännu svårare nästa gång.

 

HÖGKVALITATIVA BLANDNINGAR

kräver optimala förhållanden.
Det är därför rena, väljusterada blandarmar är viktigt
- samt en trumma där sidor och botten hålls rena
och gammalt, hårt material rensas bort regelbundet.

 

För det mesta är blandararmarna slitna eftersom de stöter på härdat material i trumman - eller för att trumman är deformerad.

Blandartrumman kan deformeras om maskinen har fallit våldsamt, t.ex. eller för att den har rengjorts med en hammare.

Lär dig hur du underhåller din blandare

Om maskinen har blandat material som innehåller aggregat med stålspade, kan spadarna och trumman vara bucklad eller sliten eller tunn.

Ska du använda stål- eller gummiblad?

 

ÖVRIGT

Slutligen berör vi andra ämnen som är trevliga att veta.

 

OLJA

Du kan byta olja i blandaren. När vi skickar en maskin ut genom dörren ser vi till att den är fylld med olja för hela sin livslängd - men om blandaren av någon anledning vrids på huvudet är oljeläckage oundvikligt och en påfyllning behövs.

Hur man byter olja

RESERVDELAR

Vi innoverar och utvecklas hela tiden. Bland annat på grund av EU-begränsningar och förbud, men främst för att vi är ivriga att vara före branschens utveckling - och eftersom möjligheterna att göra våra kunders arbetsliv lättare.

Vi försöker alltid se till att nya delar också kan användas för äldre maskiner, för att säkerställa att du kan använda din maskin i flera år, även om du måste byta en sliten del då och då.

Om du är osäker på maskinens ålder:

På plattan till höger om motoromkopplaren (där serienr. också står), står all info om blandaren. Det är här du hittar datum då maskinen rapporterades som färdig.

Se till att få kvittot för maskinen. På det här sättet vet du när den köptes och du kan vara säker på att den inte stulits.

Reservdelar för äldre blandare är därför nästan alltid möjliga att få. Du kan köpa dem från din lokala SoRoTo®-återförsäljare.

Kolla in vår FAQ-sektion eller ring din återförsäljare om du någonsin är osäker på att du behöver en ny eller gammal del - eller något annat.


 

CE-MÄRKNINGAR

Om maskinen köps som en gammal modell kanske ce-märkningarna inte är desamma som för den nya maskinen.

Som regel måste ett säkerhetsnät placeras överst (rutnätslock) och i botten (säkerhetsnätet vid utloppsrännan). Reglerna förändrades mycket under 90-talet, och de kommer att fortsätta att förändras i framtiden. Den senaste förändringen var 2017, då vi introducerade ett nytt säkerhetsnät.

Om du någonsin är osäker på vilka regler som gäller i ditt distrikt eller i ditt land, tveka inte att kontakta de lokala myndigheterna i denna fråga.

 

Klicka på bilden nedan för att ladda ner checklistan